DUNKIN´DONUTS

Idag var jag med Debbie och de två yngsta till Donkin´Dounts. Jag hade bett min kusin Elin skriva en lista till mig vilka butiker jag ska besköka och Dunkin´dounts var en av dom. Hittills har jag ätit två och dom är såå goda! :D

PIKES PEAK

Igår var jag med familjen och besökte Pikes Peak! Vi åkte före lunch, vi ville åka så tidigt som möjligt för senare på dagen brukar det regna där och vi hade tur för det var soligt hela tiden när vi var där! :) Egentligen skulle vi ha varit där i fredags men vi lite för sena, det var mitt på dan och det regnade där så vi gjorde det igår istället.  Vi åkte en bit uppoc då måste man betala för att åka vidare ändå upp till toppen.
Pikes Peak är Colorados Springs största berg. Den är 4,301 meter högt uppp. Det tog en timme för oss att köra upp dit. Det var väldigt många männiksor som skule upp dit, Pikes Peak är nämligen Nord Amerikas mest besökta berg. På vägen dit fanns det många platser man kunde stanna och fota eller parker. Varje år avgörs racet Pikes Peak Hill Climb, vilket går ut att man ta sig uppför bergen så snabbt man kan.
På väg upp dit :)
Bilden blev lite suddig för vi åkte så snabbt :)
Jag var på jakt efter att se en enda bergsget men fick se en hel familj med 7 bergsgetter! :D
Uppe på toppen :)
Man kan åka tåg upp till toppen och då kostar det 100 dollar :)

Såg igår två st Lämmel :) Tror jag iaf :)
;)
Om ni Colorado Springs nån gång så ska ni absolut besöka Pikes Peak! :D

"SPRINGS CANYON"

Igår var jag och familjen på en liten utflykt på bergen, vi var på olika  berg och det finns så många här! Den största har jag besökt idag och skriver om det imorgon eller på måndag! Jag ser berg varje dag, det är så fint och vackert men när man kommer närmare är allt helt annat. Igår var vi på Gold maps och Garden of the gods. Det är så vackert med alla dalar och höga berg, naturen är fantastisk! Lite som Grand Canyon!
Vägen upp dit
Vägen upp dit var smalt och det var som sicksack
Inte så lätt, branta och vassa klippor
Titta på utsikten, visst är det vackert?
Varje gång man kör igenom en tunnel ska man håll andan och önska sig nåt! :P Vi gjorde det och Mike ( min värdpappa) visste att vi gjorde det så han körde extra långsamt-.- alla blev röda i ansikten när vi kom ut, vi satsade verkligen! ;)
Vägen upp dit var inte lätt.. Innan jag gick upp dit så tittade jag efter den bästa vägen upp till den kullen och jag gick åt den högra sidan och dom andra på den vänstra sidan. Den såg faktiskt ut som den bästa vägen upp men jag tog nämligen den SÄMSTA vägen dit.. Halvvägs upp insåg jag det.. -.- Om man rörde vid stenarna lossnade dom och det var väldigt brant. Alla stenar bara rasade mot mig. Inte stora stenar som sten block ;) Fick sår på benen och händerna. :/ Hela vägen upp dit tänkte jag "Ramla inte, ramla inte, ramla inte"! Kom dit upp och sen skulle jag gå ner tog jag naturligtvis den ANDRA vägen men fick skorna fulla av sten :) aldrig att jag klättrar JUST den vägen igen!
Efter den här bilden tog kamera batteriet slut! -.- jag som hade glömt att ladda före vi åkte, typiskt för vi besökte en ytterligare plats och det var så coolt där! Där fanns det en känd klippa, där det ser ut som att två kameler kysser. :P

JORDGUBB/RABARBER PAJ

Åt jordgubb/rabarber paj igår, det var jätte gott! Enkel att göra och smakar bra!
Gör bara ett kort inlägg för jag är helt slut, har varit borta 5 timmar idag och varför ska jag visa imorgon med en massa bilder! :D

SOLNEDGÅNG

Här blir det mörkt snabbt, det är som att släcka en lampa. Men i måndags så var vi ute och körde och då hann jag se solnedgången. jag ser det inte "hemma" hos mig för alla hus är i vägen men då hann jag och det blev speciellt ljus. :)

MY NEW CONVERSE

Har köpt nya converse som jag älskar. Jag var inne på e affär där man kunde ta 2 betala för 1 så jag tog joggings skor och fick mina converse gratis. Tjohoo! Jag tog låga vita converse, vädret här är hett så det är skönt med låga converse och ska köpa flera innan jag kommer hem! ;)

COLORADO SCHOOL FOR THE DEAF AND THE BLIND

Idag har jag besökt min nya skola! Colorado school for the deaf and the blind! Deras hemsida är www.csdb.org om ni vill kolla.
De ser kanske små ut men väldig stora i verkligheten.
Gymnastik salen får mig att tänka på High School musical-filmerna, rummen är fullt med skolans färger och maskot. :) Min nya skolas maskot är en Bulldog och färgerna är vitt, rött och svart.
Den är väldig stor och väldig amerikansk! Stora och många byggnader också! 3 gånger större än min förra skola, Kristinaskolan tycker jag det ser ut som. Där finns det ca 600 elever, både döva och blinda. Det finns också ett hus där elever bor som bor långt borta på skolområden, elevhem. Skolan har till och med en egen baseboll plan, löpnings bana och en fotbolls plan.
Skolan är gammal också, över 100 år gammal och när jag var där så höll dom på att bygga och renovera.
Jag var där för att fixa några papper och en kille visade mig och min värdmamma runt, det var kul men skönt att ha 2 veckor på mig att träna mer asl! :) Den här skolan kommer jag att gå i på de kommande 10 månader! :)

MINA KÖP FRÅN NEW-YORK

Kom på  nu att jag har inte visat för er vad jag har köpt i New York så här är de kläder jag har köpt :)
I <3 New York köpte jag vid nån affär
Vit linne med detaljer, Topshop
Rutig skjorta, Forever 21
Grå tshirt med detajer på baksidan, Forever 21
Vit trosa, Victoria Secret´s
Ring, Forever 21

Forever 21 är min favorit affär nu, mycket bra saker och är inte så dyrt, som Topshop. De här är vad jag köpte i New York, men här i Colorado Springs har jag köpt mycket mera som skor, shorts, mobilskal, kläder m.m.

iTOPit GLASS

Idag åt jag glass på iTOPit och det var jätte gott! Blev chockad fört hur stor skål det var men man ser inte hur stor de är på bilderna. Men allt är överdrivet stort i Amerika som många säger. ;)

"MINA" HUSDJUR

Familjen jag bor hos har en hund, en katt, 9 hönor och en kanin. Jag ville också ta en bild på kaninen men barnen sover i den rummet kaninen finns så det får bli en annan gång. Jag är ju allerigisk men jag har inga problem med dom djuren. Skönt tycker jag! Nu när jag bor här så blir dom nästan som mina husdjur i 10 månader :).

MITT NYA RUM

Mitt nya rum är så fin, är så nöjd med den. Har ettt stoor säng! ;)Men där finns allt jag behöver så jag är super nöjd. :) Så här ser mitt rum ut:

UPPE PÅ PALMER PARK

Det är så härligt här i Colorado Springs! Börjar prata flytande ASL, det är så roligt att lära sig et nytt språk! Idag har jag shoppat också, saker jag behöver. :)  Vi bor nära en berg, Palmer Park, och idag visade dom den för mig. Vilken utsikt det var och vilka stenar det är! Helt annat från Sverige. :)

Jag trivs jätte bra här :)

NEW YORK!!!

Har gjort så mycket där i New York, det var så roligt att vara där! Att se staden man ser på filmer och så! Vi har haft guidade turer från morgon till vid lunch tid, det låter lite men vi hann se jätte mycket! Fick fritid efter det och då goick vi runt där i New York. Vi bodde på ett hotel i New Jersey, ja samma plats där dom har filmat Jersey Shore. Har fotat en massa, kan inte lägga upp precis allt. Det har varit en upplevelse att vara här, se alla skyskrapor och folk, ja allt. Men ont i fötterna får man om man har fel skor! -.- Igåt har det regnat men förrgår var det fiiint väder! Vaknade inatt kvart i 2 för klockan kvart över 2 ska jag åka till flygplatsen, ja kvart över 2!! Jag åkte flyg till Houston, Texas och sen bytte jag flyg till Colorado Springs! Är här nu och vilar. :)
St. Patrick´s cathedral
Rockefeller center
På julen finns det en stor gran bakom guld statyen och ni kanske känner igen den från "Ensam hemma 2" då han var i New York och besökte den stora granen
Parkeringen där John Lennon mördades
Här filmades "Natt på museet"
Central Park
Time Square
Känner ni igen den? Den är från serien Vänner :)
Grand Central Treminal
Time Square!
Empire state building
Här spelades Project Runway in :)
Worl Trade Center, nu byggs det 3 eller var det 4 byggnader som minne
Frihets gudinnan, vi skulle egentligen åka båt men det hann vi inte för däcken på vårt buss sprängdes
Brooklyn bridge, vi skulle också gå där men det hann vi inte heller med
China Town
Vi har besökt Manhattan, Central Park, Harlem, Fifht avenue, rockefeller center, st.patrick´s cathedral, time square, greenwich village, soho, little Italy, china town, world trade center, tittat på brooklyn bridge, empire state building och frihets gudinna. Är nöjd över New York- helgen! :)

ÄR I COLORADO SPRINGS

Äntligen är jag framme i Colorado Springs, inte nu men ungefär halv elva (amerikansk tid). Är sliten och trött, vaknade kvart  i 2 för att vi skulle åka till flygplatsen typ kvart över 2.  I Colorado Springs är det jätte varmt, värrre än New York. Familjen som jag bor hos är jätte trevlig och jag har fått ett fint rum!:)

FRAMME I NEW YORK!

8 timmars flygresa till New York :)
Vägen till New York :)
Utsikten från fönstret :)
Centrala New York och där kommer vi att vara imorgon!
Utsikten från vårt hotellsrums fönster :)
Nu är jag äntligen i New York men samtidigt känns det så overkligt! Resan hit gick bra, åkte i 8 timmar. Ska snart äta middag, är jätte hungrig och nu är det sent på natten i Sverige och här är det bara middagstid.
Det var så svårt att säag hejdå till familjen men det är min dröm så jag ska gå igenom det. :)

USA, HÄR KOMMER JAG!

Har drömt om att få åka till USA som utbytes elev sen jag var 9 år, jag ville se nåt annat, åka till andra sidan av jordklotet och få studera där. Det lockade mig och med mina föräldrars stöd och hjälp har de fått min dröm bli sann.Det krävs mycket pappersarbete och med föräldararnas hjälp har vi klarat det. Kan inte tacka dem nog att de har hjälpt mig med det.  Man måste ha viljan och styrkan, man måste klara utan sin familj i lite mera än 10 månader och det tänker jag klara. Åker till New York på fredag och kommer att vara där till måndag då beger jag mig till Colorado Springs som jag ska bo resten av året i USA. Där kommer jag gå i en dövskola och bo i en trevlig familj. Kommer att blogga så mycket jag kan! Jag har också sagt hejdå till mina vänner, det var tufft för jag kommer att sakna dom alla jätte mycket men jag kommer att komma tillbaka. :) Men det blir nog tuffast att säga hejdå till familjen.. Älskar er så mycket, pappa, mamma och calle! Ska åka till stockholm och sova över där och sen nästa morgon åker jag till Arlanda och åker med flyget till New York. Ha det så bra i Sverige! USA, here I come! Bye!

TANDSTÄLLNINGEN ÄR BORTA!

Igår tog jag bort tandställningen!! Vad ovant det är, vill nästan ha tillbaka tandställningen..! Men nej, jag vänjer mig. ;) När jag var liten drömde jag faktiskt om att få tandställning och det fick jag och det är nästan så här: min första dröm avslutades när min andra dröm börjar. Åker nu på fredag!
Vi :) Det är faktsikt ovanligt att jag ler på bild, för det tyckte jag inte om att göra det med mina tänder men nu.. :)
Idag har jag fikat på Waynes coffee med Rebecka. Sista heldagen jag är i Härnösand så kul att få fika där! :) Tog cheesecake med bär. :)

SUSHI

Tänkte bara skriva en kort inlägg. :) Idag åkte jag till Sundsvall kvart i 7 för jag skulle tidigt till tandläkaren där och Frida följde med. Efteråt gick vi runt i Birsta City och jag köpte en t shirt från Monki. På kvällen gick jag och familjen ut och åt sushi, jag tycker om sushi! Det är jätte gott! Och igår besökte jag Juni och Annika var där, kul att få träffa dom och dom bjöd på.. sushi! Mums! Nu ska  jag inte skriva mer, god natt! :)

TJEJERNA HOS MIG

Igår kväll kom Frida, Marielle, Jessica, rebecka och Annika hit till mig. Dom ville träffa mig före jag åker och jag åker nu på fredag men jag vill träffa några andra också men det hinner jag tyvärr inte..Men det var kul att dom kom hit och vi pratade om allt, det var skoj! Bjöd dom på tacos och maräng tårta till efterätt. Jag fick fina presenter från dom. :) Det var skönt att få träffa dom innan jag åker och kvällen avslutades med långa kramar. ;)
Rebecka är inte med på bild för hon åkte hem tidigare pga hon mådde inte så bra.

NYKLIPPT

Klippte håret idag, det blev kortare för jag hade slitna toppar men jag är nöjd:)

BIO IKVÄLL MED TJEJERNA

Ska på bio ikväll med brudarna och titta på Harry Potter 7 del 2. Ska träffa Frida, Annika och Marielle snart och det ska bli kul! Trevlig kväll!

"LESS IS MORE"

NEW JACKET

Har köpt en ny jacka från H&M, min förra jacka liknar den och den gick sönder. Jag behövde en ny före jag åker till USA så jag köpte den.
Är hemma nu efter jag har varit hos Frida med Annika. Det blev en lång natt ;) Tack för kvällen! :)

FIKA PÅ RUTIGA DUKEN

Idag har jag fikat på Rutiga Duken med Frida och Pernilla, skönt att bara sitta och fika. Och prata ;). Vi satt och pratade nån timma och sen åkte jag och Frida till Vårdkasen och fota en massa bilder. Efteråt körde vi till Smitingen för att fota stranden och så. Har haft en fin dag idag. Ska se på en film snart. Ha en trevlig kväll och tack för idag! :)
Jag åt Biskvier, Pernilla chokladboll och Frida Falsk potatiskaka :P

DAGENS TIPS

Jag såg nån tjej som ville ha ljusare hår men ville inte färga den, dels för att det sliter på håret. Hon fick ett tips av sin frisörska som verkligen fungerar.
*Ta ca 3 citroner
*Pressa citronerna och häll saften i en sprayflaska
*Spraya på håret och lägg dig i solen!
Vips så har du gjort egna belknings/färgmedlet. Plus så funkade det faktiskt på henne så prova det om ni vill ha ljusare hår :)